Самоаналіз уроку
Ефективність уроку вчитель може визначити, зробивши самоаналіз за блоками, кожен з яких характеризується дев’ятьма показниками.
Показники блоків, за якими можна зробити самоаналіз, щоб визначити ефективність уроку
Блок 1. Організація навчального процесу
- Короткочасність організаційного моменту. Швидке включення всіх учнів у діловий ритм, повна готовність класу й устаткування до уроку.
- Чи початий урок зі стимулюючого введення (створення емоційного і ділового настрою, залучення уваги учнів і забезпечення необхідної мотивації)?
- Чи повідомлена тема уроку, чи підводяться учні до самостійного визначення її, спираючись на їхній життєвий досвід і вже наявні знання?
- Чи ставиться перед учнями мета уроку, чи дається установка перед виконанням завдань, чи акцентується увага учнів на підготовці і розкритті алгоритму теми, чи завершені етапи уроку?
- Чи мають місце логічні переходи від одного етапу уроку до іншого: чи визначається значимість етапів уроку у формуванні знань, умінь учнів з урахуванням поставлених цілей?
- Чи позволила система пропонованих запитань, завдань виявити типові прогалини в знаннях учнів і оперативно усунути їх? Наскільки якісно засвоїли учні алгоритм теми?
- Чи підведений підсумок уроку; чи змогли учні виділити головне в темі, її алгоритм і значення в системі знань учнів?
- Чи виконувалися психолого-гігієнічні, естетичні вимоги, вимоги техніки безпеки, чи проводилася фізкультхвилинка (початкові класи)?
- Чи раціонально використаний час уроку, чи виконаний намічений план, наскільки обґрунтовані відступи від плану?
Блок 2. Дидактична і методична діяльність (частина 1)
- Чи формулюються поняття на простому і частково відомому матеріалі, чи використовується при цьому наочність (таблиці, схеми, ілюстрації, моделі), чи проводяться досліди?
- Чи спонукаються учні до навчальної активності (не менше двох методів активного навчання)? Чи проводиться словникова робота з метою усвідомлення учнями навчального матеріалу?
- Чи ставиться перед учнями навчальна проблема, чи дається установка слухати, виконувати дії на розуміння і запам’ятовування?
- Чи розвивається в учнів уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, виділяти алгоритм теми (у практичних завданнях і діях учнів)?
- Чи мали місце самостійні творчі роботи, чи створюються в процесі навчання проблемні й нестандартні ситуації?
- Чи розроблені види перевірки контролю знань учнів (не менш двох раціональних методів); чи здійснюється зворотний зв’язок, його ефективність?
- Чи забезпечено під час перевірки знань учнів відтворення ними основних ознак досліджуваного матеріалу, понять, зв’язків; наскільки якісно засвоїли учні раніше вивчений і новий матеріал?
- Чи використовувалося диференційоване навчання, наскільки адресно й ефективно воно було (проводиться звичайно під час індивідуальної перевірки знань, самостійної роботи; враховується обсяг і складність завдань?
- Чи вимагаються від учнів повні відповіді; рівень їх монологічної мови?
Блок 3. Дидактична і методична діяльність (частина ІІ)
- Чи були взаємопов’язаними на уроці словесно-наглядно-практичні способи діяльності учнів з різними формами мислення?
- Чи створювалися проблемні ситуації шляхом реалізації знань і чи реалізовувалися вони шляхом проблемного пояснення; розв’язання разом з учителем; самостійного вирішення проблеми при керівній ролі вчителя; самостійно?
- Чи обрані методи навчання і способи керування навчальною діяльністю підкорені цілям і завданням уроку і чи відповідають рівню навченості учнів?
- Чи навчальна діяльність на уроці різноманітна (не менш двох-трьох раціональних видів: індивідуальна, фронтальна, групова, сполучення фронтальної з груповою, індивідуальна з фронтальною, робота в парах?
- Чи спонукає учитель учнів до самоперевірки, самоаналізу і самокорекції, чи організовує взаємоперевірку, учить умінню давати об’єктивну самооцінку й оцінку знань товаришів, учить обґрунтовувати?
- Чи тон ведення уроку доброзичливий, упевнений; чи простежується чіткість, діловитість, організованість?
- Чи коректно й об’Єктивно учитель підходить до оцінки діяльності учнів, чи тактовно відзначає слабкі місця, недосконалості у відплвідях, прикладах, пропозиціях і діях?
- Чи проводиться поточний контроль на повній довірі, чи учитель не втручається на кожному кроці в роботу учнів, а лише при необхідності дає поради, рекомендує, проводить індивідуальну роботу?
- Чи сформульовані знання з навчального предмета, уміння опановувати алгоритмом теми і застосовувати отримані знання в самостійних творчих завданнях? Наскільки якісно?
Блок 4. Підготовка вчителя до уроку
- Чи визначає вчитель місце уроку в системі інших уроків тематичного плану?
- Чи є визначальним у плані цілепокладання і мотивація навчання (навчальні, розвиваючі і виховні цілі уроку)?
- Чи намічені шляхи реалізації освітніх, розвиваючих і виховуючих завдань?
- Чи мали місце в плануванні інноваційні методи, прийоми роботи, диференціація в навчанні?
- Чи враховані обсяг навчального матеріалу і складність інформації з віковими особливостями і навчальними можливостями учнів класу?
- Чи планується на уроці використання наочності (ТЗН, таблиць,опорних схем, ілюстрацій, моделей, демонстрація дослідів)? Чи використовувався зворотній зв’язок?
- Чи сприяє структура уроку, сплановані запитання, завдання, практична діяльність учнів їх пізнавальній активності, самостійності, розвитку творчих здібностей і умінню користуватися алгоритмом теми?
- Чи в системі планується повторення раніше вивченого матеріалу, чи мають місце зв’язок раніше вивченого матеріалу з новим?
- Чи обґрунтовується обсяг і складність домашнього завдання, чи враховуються навчальні можливості класу й окремих учнів, чи підготовлені учні до результативного виконання домашнього завдання?
Блок 5. Оцінка діяльності учнів
- Наскільки активні й працездатні учні на уроці?
- Наскільки сформульовані вміння учнів організовувати свою діяльність на робочому місці в часі відповідно до заданих цілей і завдань уроку?
- Наскільки учні мобілізували себе на спряйнятття і переробку інформації? Який рівень організованості й активності в навчальній діяльності?
- Наскільки самостійно й ефективно учні змогли застосувати отримані раніше знання в оформленні нових понять, зв’язків, відносин?
- Наскільки учні вміють планувати, організовувати, встановлювати зв’язки, узагальнювати, робити висновки, виділяти головне, володіти монологічною мовою?
- Чи учні вміють розпізнати і виділяти новий зміст; застосовувати нові знання до пояснення явищ, зв’язку між ними, законів, правопису; чи вміють використовувати ці знання в практичних завданнях?
- Чи вміють учні здійснювати перевірку, самоперевірку, взаємоперевірку, давати самооцінку й об’Єктивну оцінку знань товаришів; чи вміють обґрунтовувати оцінку?
- Як уміють учні здійснювати самоконтроль, самоаналіз, самокорекцію?
- Чи коректні, комунікабельні учні? Наскільки вони вміють працювати фронтально, індивідуально й у групах?
Блок 6. Підсумок уроку і домашнє завдання
- Наскільки міцно учні засвоїли алгоритм теми і вміють його застосовувати в завданнях, практичних, самостійних, творчих роботах?
- Чи відзначена значимість теми уроку у формуванні системи знань учнів?
- Чи дана характеристика роботи класу (показана успішність оволодіння змістом уроку, розкриті недоліки)?
- Чи вміє учитель охопити типове в успішності засвоєння і виділенні недоліків; врахувати реальні можливості класу?
- Чи мало місце на уроці формування позитивних соціально-значимих якостей особистості відповідно до цілей і завдань уроку, акцентоване під час підведення підсумку?
- Чи мала місце корекція обсягу і змісту домашнього завдання, його диференціація з урахуванням навчальних можливостей класу й окремих учнів?
- Чи дана чітка інструкція і методичні поради щодо виконання домашнього завдання, чи залучалися знання й уміння учнів?
- Чи проводилася робота з інструктування щодо домашнього завдання в рамках часу уроку?
- Чи записані на дошці й у щоденниках параграф, номери задач і завдань, розділи тем, сторінки, чи задані завдання на повторення матеріалу, творчі завдання?
Під час самоаналізу вчитель заповнює комірки:
0 – елемент відсутній;
1 – елемент частково присутній;
2 – елемент присутній повною мірою або повністю.
∑ балів
Ефективність уроку = —————
108
1 =- 0,8 – високий рівень;
від 0,8 – 0,7 – достатньо високий рівень;
від 0,7 – 0,6 – середній рівень;
від 0,6 – 0,5 – низький рівень;
нижче 0,5 – критичний.
Показники блоків
|
Блоки
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|