Форма входу

Пошук

Календар

«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 11

Міні-чат

200

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0




Субота, 21.09.2024, 07:40
Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт вчителів хімії Криворізького району
Головна | Реєстрація | Вхід
Головна » 2017 » Листопад » 30 » Розвиток пізнавальних процесів учнів в системі особистісно зорієнтованого навчання.
06:55
Розвиток пізнавальних процесів учнів в системі особистісно зорієнтованого навчання.

Розвиток пізнавальних процесів учнів в системі особистісно зорієнтованого навчання.

 

План

1. Нова парадигма освіти.

2. Пізнавальні процеси та можливості іх організаціі та розвитку.

3. Пам’ять як психічний процес, прийоми раціонального запам’ятовування.

4. Управління увагою учнів на уроці.

5. Розвиток самостійного творчого мислення.

В центрі нової парадигми освіти – особистість учня, можливості його всебічного розвитку. При цьому особливої актуальності набуває проблема організації та розвитку основних пізнавальних процесів, що є необхідною умовою ефективного навчання, а в майбутньому і трудовоі діяльності людини.

В лекції розглядаються питання організаціі та розвитку таких важливих психічних процесів як пам’ять, мислення, уява та увага.

Пам’ять – процес запам’ятовування, збереження та відтворення людиною свого досвіду. Класифікація видів пам’яті пов’язана з різними критеріями: основні аналізатори, джерело інформаціі, тривалість запам’ятовування, наявність вольового зусилля.

На продуктивність пам’яті впливають суб’єктивні та об’єктивні фактори. До суб’єктивних можна віднести: тип запам’ятовування, попередній досвід, установки, інтерес, стан організму. До об’єктивних – характер матеріалу (осмисленість, послідовність, зрозумілість, наочність, ритмічність ), кількість матеріалу, умови навчання.

Раціональне запам’ятовування:

  • Мотивація, постановка мети.
  • Осмислення.
  • Залучення до діяльності.
  • Вибір опор.
  • Повторення.

Ефекти пам’яті: ефект краю, ефект В. Зейгарник, їх урахування в навчальному процесі.

Повторення найбільш ефективне протягом перших тридцяти днів з моменту першого пред’явлення матеріалу, наприкінці навчального року повторення має бути підсумковим, узагальнюючим.

 

Види мислення: теоретичне понятійне, теоретично- образне, наочно – образне, наочно- дійове.

Операціі мислення: аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, конкретизація

Інтуїтивний та мисленевий типи особистості.

Особливості творчого мислення: оригінальність, нетривіальність, образна адаптивна гнучкість, семантична спонтанна гнучкість.

Програма А.В. Маляко КАРУС ( комбінування- аналогізування- реконструювання- універсалізація- спонтанні підстановки )

Для розвитку мислення використовуються завдання, що містятть наукові та технічні проблеми.

Стадіі вирішення:

1. Пошук рішення без спеціального навчання ( мета - діаностика, як учень вирішує творчі завдання, які використовує засоби, прийоми? )

2. Пропонується серія завдань, які вже вирішувались раніше, в більш складній формі, при цьому використовується алгоритм: комбінувати, реконструювати, використовувати підстановки.

Стратегія пошуку аналогій побудована на визначенні подібності між об’єктами, структурами, функціями. Близька аналогія- порівняння предметів одного типу, віддалена – різних типів, дуже віддалена – абсолютно різних типів. Використовуються питання Що таке аналогія? В чому сутність стратегіі пошуку аналогій? Які аналогіі в техніці вам відомі?

Комбінування і конструювання здійснюється за тією ж схемою.

Утруднюючі умови.

  • Метод часових обмежень.
  • Метод спонтанних заборон.
  • Метод швидкого ескізування.
  • Метод нових варіантів.
  • Метод інформаційноі недостатньості.
  • Метод інформаційноі перенасиченості.
  • Метод абсурду.
  • Метод ситуаційноі драматизаціі.

Застосування КАРУС формує уміння та навички творчого пошуку.

Використовуються творчі та імітаційні ігри. Підготовка гри.

  • Визначення цілей.
  • Розподіл функцій.
  • Визначення оцінок дій учасників.
  • Складання програми гри.
  • Складання інструкцій (гра не повинна жорстко регламентуватись) П’ятихвилинки:
  • Припам’ятовування якостей визначених обєктів.
  • Співставлення об’єктів.
  • Імпровізація на тему...
  • Діалоги від імені …
  • Вірші – експромти.

Міжнародна програма ЧПКМ. Теоретичні та практичні аспекти розвитку критичного мислення. Окремі техніки програми: читання з позначками, кероване читання, сенкан, джиг-соу, тощо.

Розвиток творчого мислення в процесі самостійноі роботи, взаєморецензування учнями творчіх робіт.

Управління увагою учнів на уроці.

Види уваги:

  • Мимовільна ( не потребує вольових зусиль )
  • Довільна ( будується на основі вольового зусилля )
  • Позадовільна ( виникає разом з інтересом по мірі входження в діяльність )

Використання різних видів уваги з метою уникнення перевантаження учнів.

Розвиток уяви як основи творчоі діяльності.

 

Література.

  1. Гамезо М.В. , Домашенко И.А. Атлас по психологии. – М., 2002

2. Немов Р.Х. Психология образования.- М., 1998.

  1. Маляко А.В. Психологические проблеми творческой деятельности и специфика подготовки учащихся к самостоятельному труду .- К., 2002.
  2. Программа ЧПКМ.- К., 1999.

 

За підсумками вивчення даної теми Ви повинні знати: особливості функціонування психічних процесів учнів різних вікових груп, основні прийоми раціонального запам’ятовування, методи розвитку творчого мислення учнів, засоби управління увагою на уроці.

За підсумками вивчення даної теми Ви повинні вміти: будувати навчальну діяльність відповідно віковим особливостям пізнавальних процесів учнів, використовувати прийоми мнемотехніки з метою раціоналізації процесу запам’ятовування навчального матеріалу, розробляти для учнів завдання творчого, розвиваючого характеру, здійснювати управління увагою на уроці для попередження перевтоми та збереження здоров’я учнів.

Питання для самоконтролю.

  1. Складіть схему прийомів раціонального запам’ятовування з метою використання на уроках хімії.
  2. Визначте основні операції мислення та умови їх розвитку в навчальному процесі.
  3. Проаналізуйте можливості використання різних видів уваги на уроці.

Самостійна робота. Питання для самоопрацювання.

  1. Ознайомтесь з програмою А.В.Маляко «КАРУС», складіть на її основі розвиваючі завдання з хімії.
  2. Визначте умови та можливості використання активних методів навчання на уроках хімії.

Питання до заліку:

Спеціаліст 2 категорії.

  1. Охарактеризуйте вікові особливості пізнавальних процесів учнів різних вікових груп.
  2. Визначте основні умови ефективності процесу запам’ятовування учнями навчального матералу з хімії.
  3. Які прийоми мнемотехніки вчитель може використовувати в процесі викладання нового матеріалу?
  4. Які методи можуть стимулювати розвиток творчого нестандартного мислення учнів?

Спеціаліст 1 категорії.

  1. Як в практичній діяльності Ви враховуєте вікові особливості пізнавальних процесів учнів?
  2. Якими принципами Ви користуєтесь при розробці власних завдань розвивального характеру?
  3. Які методи активізації пізнавальної діяльності учнів Ви вважаєте найбільш ефективними в системі особистісно зорієнтованого навчання?
  4. Які сучасні навчальні технології апробовані в Вашій практичній діяльності?

Спеціаліст вищої категорії.

  1. На основі яких методів Ви здійснюєте діагностику індивідуальних особливостей пізнавальних процесів учнів?
  2. Які методи активізації пізнавальної діяльності Ви могли б порекомендувати своїм молодим колегам?
  3. Які навчальні технології Ви вважаєте найбільш ефективними для розвитку критичного мислення старшокласників?
  4. Які прийоми організації діяльності з власного досвіду Ви вважаєте найбільш продуктивними для стимулювання пізнавальної активності учнів?

 

 

 

 

 

Переглядів: 415 | Додав: vasiliy750 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Copyright MyCorp © 2024