Форма входу

Пошук

Календар

«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 11

Міні-чат

200

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0




Субота, 21.09.2024, 07:25
Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт вчителів хімії Криворізького району
Головна | Реєстрація | Вхід
Головна » 2017 » Листопад » 30 » Групова діяльність на уроках
06:57
Групова діяльність на уроках

Групова діяльність на уроках

 

Система навчання в сучасній школі перестає бути орієнтованою тільки на рівні «знання» і «розуміння». Учні повинні думати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї та концепції і вже на основі цього вміти шукати потрібну інформацію, висвітлювати її та застосовувати в конкретних умовах, формулювати і відстоювати власну думку.

Головною особливістю групової форми організації навчання є те, що процес засвоювання та застосування знань відбувається у спільній діяльності. Порівняно з індивідуальною роботою за схемою «вчитель — учень» внутрішньогрупова співпраця щодо виконання тих самих завдань підвищує її ефективність майже на 10 %.

Крім того, групова форма орієнтації навчання одночасно допомагає виконати три основні завдання навчально - виховного процесу:

 

конкретно - пізнавальне, що пов'язане з безпосередньою навчальною діяльністю, де учні обмінюються думками, надають допомогу в розв'язанні того чи іншого питання, засвоюють навчальний матеріал, набувають умінь та навичок застосовувати набуті знання на практиці;

 

комунікативно - розвивальне, у процесі якого виробляються основні навички спілкування всередині та за межами групи, вміння вислухати думку іншого та висловлювати свою думку стисло, логічно, конкретно;

 

соціально - орієнтоване, що виховує громадянські якості, необхідні для адекватної соціальної особистості в суспільстві.

 

Механізм реалізації навчальної діяльності в групах можна представити поетапно.

На сучасному етапі навчання вчителями - предметниками, науковцями розроблено чимало групових форм інтерактивного навчання:

 

  1. «Ротаційні трійки»

 

  1. Робота в парах

 

  1. «Ажурна пилка»

 

  1. «Велике коло»

 

  1. «Акваріум»

 

  1. Рольова гра

 

  1. «Два-чотири — всі разом»

 

  1. «Карусель»

 

Важливим завданням вчителя у 8-му класі, коли діти тільки починають вивчати хімію, зацікавити, заохотити їх нелегким предметом. І, звичайно, групова діяльність учнів на уроці допомагає цьому.

Розробляються індивідуальні картки, в яких завдання ніби продовжують одне одного. Діти можуть доповнювати та контролювати відповіді однокласників. Вчитель корегує діяльність учнів.

 

Групова діяльність учнів ефективно реалізується на:

 

  • На уроках узагальнення знань
  • На факультативних заняттях
  • На семінарах
  • Під час підготовки та захисту реферативних робіт
  • У позакласній роботі з хімії із застосуванням інтерактивних технологій
  • У практичних роботах
  • На уроках вивчення нового матеріалу

 

 

Для ефективної реалізації групової діяльності необхідно:

 

  • Об'єднання учнів (розподіл ролей, якщо це необхідно)
  • Розподіл завдань між групами.
  • Провести інструктаж (пам'ятка) вчителя щодо організації роботи в групі та виконання завдання
  • Засвоєння навчального завдання групою, обмін думками між учнями. Пошук оптимального варіанту виконання завдання. Формування загальної думки
  • Узагальнення думок та підбиття підсумків роботи групи
  • Виконання групового завдання презентується перед класом.

 

 

Для цікавого та різнопланового проведення уроків можна використовувати інструктивні картки з „ключовими словами”, відповіді на які пов’язані з такими предметами, як ОБЖД, біології, фізики, тощо.

 

Наприклад:

1.. У гаражі відбулася пожежа через спалахування промаслених ганчірок. Чому це сталося?

 

  1. Визначте умови виникнення і припинення горіння.

Ключові слова:

  • t займання;
  • доступ повітря;
  • зниження t;
  • гасіння пожежі.

 

  1. У лабораторії загорівся спирт, що вилився зі спиртівки. Як погасити полум'я?
  • залити водою;
  • подмухати;
  • засипати піском;
  • накрити цупкою тканиною.

 

4. Порівняти процеси горіння та повільного окиснення, що спільного і відмінного між ними?

  • світло;
  • горіння в повітрі;
  • теплота;
  • у кисні;
  • самозаймання.

Вікові особливості підлітків такі, що гра ще залишається для більшості з них основним способом спілкування, отримання інформації, тому доцільно проводити дидактичні ігри у групах: «Хімічне лото», «Хімічний лабіринт» тощо. Причому виготовляти все для гри діти повинні самостійно, що сприяє повторенню навчального матеріалу.

 

Приклад «Лото: Валентність хімічних елементів». На одній фішці написаний елемент і валентність, яка йому не відповідає, на іншій — валентність, яка відповідає попередньому елементу, та інший елемент. Кожна група отримує 10-12фішок. Завдання полягає в тому, щоб скласти якомога довший ряд з фішок:

Фішки можна заповнювати відповідним змістом, згідно з темою, що вивчається.

 

 

Викликає захоплення в учнів гра «Хімічний лабіринт», коли швидке правильне рішення групи приводить до перемоги (визначається певна кількість часу для «виходу з лабіринту»).

 

Пошук нової інформації, узагальнення її, приведення в систему задовольнить учнів старших класів, тому пропонуємо їм групою доповнити або скласти таблицю, провести аналогію щодо властивостей або характеристики хімічних речовин. Такі таблиці складають учні під час вивчення тем «Застосування металів та їх сплавів», «Залежність властивостей речовин від кристалічної ґратки», «Естери».

 

Наприклад, група учнів отримує незаповнену таблицю:

 

Назва естеру

Рівняння реакції: одержання естеру

Запах

Пентил-

етаноат

 

Бананів

Метил-бутаноат

 

Яблук

Етилбу-таноат

 

Абрикосів

Бутилбу-таноат

 

Ананасів

Пентил-метаноат

 

Вишень

 

Учні записують рівняння реакції одержання естеру, а за наявності необхідних реактивів у хімічній лабораторії одержують указаний естер.

 

Під час вивчення теми учні малюють емблеми на яких зображені ті вироби, які виготовляються вивчаємих речовин, або їх поширення у природі. Емблеми до назв команд учні не лише малюють фарбами, а й виготовляють з допомогою комп'ютерів, що сприяє розвитку навичок роботи з ним.

Під час проведення конкурсу «Презентація» учням пропонується представити свої команди у віршованій формі або у формі тексту з розповіддю про назву команди.

 

Під час вивчення теми «Алкіни» групі учнів пропонується скласти таблицю характеристики алкінів, провівши аналогію з алкенами. Будь-яке із завдань можна адаптувати до вивчення певної теми.

 

Уміння розв'язувати задачі — один зі способів застосування теоретичних знань з хімії на практиці. Для кращого засвоєння вмінь та навичок під час розв'язування хімічних задач учнями застосовуємо багатоваріантні задачі. Особливо доцільно використовувати їх під час розв'язування задач на розчини, домішки, надлишок.

 

Наприклад:

Умова задані

1) Скільки потрібно взяти води та солі для приготування... г розчину з масовою часткою солі... %?

300 г 400 г 500 г

І

ІІ

ІІІ

ІV

V

VI

VII

VIII

IX

 

 

 

 

 

2) Яка маса естеру утворюється під час взаємодії 40 г спирту з 40 г кислоти? Вихід продукту вважати 100 %. Назвіть естер.

НСООН С2Н5СООН СН3СООН

І

ІІ

ІІІ

ІV

V

VI

VII

VIII

IX

 

 

 

Спосіб створення групи та перевірка завдання проводиться по-різному, на розсуд учителя. Узагальнюючі теми типу «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук», «Зв'язок між вуглеводнями, спиртами, альдегідами та карбоновими кислотами» та інші рекомендуємо опрацьовувати в групах, коли діти отримують схему і завдання до неї.

Приклад схеми: „Взаємозв’язок органічних сполук”

 

Алкани Ненасичені вуглеводні

 

 

Галогенпохідні

 

 

Спирти

 

 

Альдегіди

 

 

Карбонові кислоти

Учні інших груп отримують завдання:

1. Наведіть приклади рівнянь реакції, позначених стрілками. Які зв'язки, крім позначених, можна назвати?

  1. Які із позначених процесів можуть відбуватися у зворотному напрямку? За яких умов?

3. Напишіть рівняння послідовних реакцій одержання карбонової кислоти з неорганічної речовини.

4. Здійсніть усі можливі реакції з на бору пропонованих реактивів.

 

  • Ефективною формою групової діяльності тут є . Напевно, найбільш масштабною та глибокою формою групової діяльності учнів є «рольова гра», яку можна проводити за умови, що учні мають неабиякий багаж знань з теми, вміють аналізувати та робити певні висновки, володіють матеріалом, застосовують знання в різних ситуаціях. Звичайно проведенню «рольової гри» передують комбіновані уроки, семінари, практичні роботи тощо. Підготовчий етап «рольової гри» залежить від рівня успішності класу та творчого потенціалу вчителя, адже тут вирішується питання охорони довкілля, профорієнтації учнів та інші.

Рольова гра з теми „Виробництво...” передбачає об'єднання учнів класу в 5 груп, причому враховується побажання самих учнів потрапити в ту чи іншу групу, рівень підготовленості дітей.

 

I група. Відділ раціонального використання природних ресурсів:

визначає природні джерела сірки, яку можна використовувати для одержання (сульфатної кислоти);

• передбачає використання чи утилізацію відходів виробництва;

• визначає доцільність побудови заводу в певному місці.

 

II група. Відділ технології виробництва:

• виділяє стадії виробництва;

• визначає оптимальні умови кожної стадії виробничого процесу;

• контролює технологічний режим.

 

III група. Відділ інженерів-конструкторів та інспекція з охорони праці:

• відповідає за будову, принцип і правила експлуатації устаткування;

• вивчає властивості сировини, напівфабрикатів і готової продукції;

• відповідає за організацію робочого місця й обслуговування устаткування.

 

IV група. Відділ охорони навколишнього середовища:

• відповідає за герметизацію апаратури;

• стежить за встановленням газоочисних установок.

• передбачає безвідхідне виробництво.

V група. Представники засобів масової інформації, які протидіють побудові заводу з виробництва певної речовини в цьому місці.

 

 

 

Використання групових форм організації навчання сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, ефективному застосуванню вмінь та навичок на практиці, розвиває комунікативні здібності учнів, адаптує їх до умов сьогодення, готує до життя та діяльності в суспільстві.

 

 

Переглядів: 216 | Додав: vasiliy750 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Copyright MyCorp © 2024