Форма входу

Категорії розділу

Плани роботи гуртків [4]
Плани роботи гуртків
Розробки уроків [0]
Розробки уроків з хімії
Презентації [1]
Представлення творчих наробок
Матеріали конкурсів [0]
Матеріали різноманітних конкурсів
Позакласні заходи [0]
Позакласні заходи з хімії
Календарне планування [0]
Календарне планування хімії (рівень стандартну,академічний профільний)
Факультативи [0]
Факультативи їх КТпланування
Досвід роботи [1]
Досвід роботи атестуючих вчителів

Пошук

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 11

Міні-чат

200

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0




Субота, 21.09.2024, 07:36
Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт вчителів хімії Криворізького району
Головна | Реєстрація | Вхід
Каталог файлів


Головна » Файли » Досвід роботи [ Додати матеріал ]

Новітні технології
10.02.2015, 02:26

                                                                                                              Л.П.Сорока     

                                                                                                  Надеждівський НВК   

НОВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ХІМІЇ, ЯК ЗАСІБ  РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОЇ ОСОБИСТОСТІ.

Наша мета полягає не в тому, щоб зробити себе необхідними нашим дітям, а навпаки, в тому, щоб допомогти їм скоріше обходитись без нас.

                                                                                                    К. О. Конраді

В умовах реформи середньої освіти особливого значення набуває проблема вдосконалення технології навчання.

Інновації можуть бути різними за масштабом, за потенціалом. Ніякі інновації не повинні бути сліпо запозичені. У творчо працюючого вчителя складається своя технологія навчання й виховання, в основі якої можуть бути елементи різних педагогічних і освітніх технологій.

Сьогодні до випускників середніх шкіл пред'являються великі вимоги при вступі у вищі навчальні заклади. Учням, що закінчили школу, необхідно адаптуватися в складному сучасному світі і, швидше за все, їм не тільки потрібна сума отриманих знань, але й уміння їх знаходити самим, вони хочуть відчувати себе компетентними людьми в будь-якій області, творчо мислити, успішно утвердитися в житті. Інноваційний потенціал особистості учня в значній мірі залежить від рівня її життєвої компетентності.      Інтерес учнів до предмету формується під безпосереднім впливом учителя і значною мірою залежить від його особистості. Інтерактивні методи використовуються з метою створення на уроці ситуації, яка дає учням змогу працювати разом, засвоювати, повторювати, систематизувати навчальний матеріал, виконувати практичні, лабораторні роботи, створювати атмосферу співпраці, творчої взаємодії в навчанні: кращого сприйняття та засвоєння матеріалу, створення мікроклімату, який стимулює учня до вільного висловлювання своїх думок та вражень.

Одним з важливих моментів на уроці для дитини є розуміння необхідності особистої зацікавленості в придбанні знань. Тому сучасний урок повинен бути побудований у сполученні спеціально організованої діяльності і звичайного міжособистісного спілкування (готовність дитини до контакту, довіра, зацікавленість).

Досягти поставлених цілей допомагають сучасні освітні технології при викладанні хімії. Це такі як:

•                       технологія навчання порівнянню й узагальненню,

•                       технологія групового навчання,

•                       проектна технологія,

•                       технологія рівневої  диференціації,

•                       ігрова технологія,

•                       технологія розвитку критичного мислення,

•                       технологія організації  адаптаційно -розвиваючих діалогів і інші.

Сучасні   загальноосвітні   інноваційні   технології   спрямовані   на збереження здоров'я учнів, як фізичного, так і психологічного, соціального.

Використання новітніх освітніх технологій при викладанні хімії як засіб формування креативної особистості, відбувається розв'язанням таких задач:

•                                       розробка структури процесу навчання, що дозволяє формувати пріоритетні компетентності учнів;

•                                       корегувати навчальний матеріал відповідно до психолого-педагогічних особливостей учнів;

•                                       формувати в учнів уміння застосовувати отримані знання в життєвих ситуаціях;

•                                       використовувати сучасні загальноосвітні технології, що сприяють збереженню і зміцненню здоров'я учнів.

Для здійснення процесу навчання і реалізації поставлених задач необхідні наступні  педагогічні засоби:

•        Форми навчальних занять - різні види уроків (комбіновані уроки, урок-подорож, урок-конференція, урок-ділова гра, урок-лекція, урок-семінар, урок-бенефіс, урок-аукціон, урок-театралізація, урок-' дослідження, розробка проекту).

•                      Форми    організації   навчальної    діяльності фронтальна,   індивідуальна,  колективна робота  (у парах, групах).

•                      Методи і прийоми навчання - перцептивні (словесні, наочні), гностичні (проблемно-пошукові, дослідницькі), методи письмового контролю,методи і прийоми формування інтересу до навчання .

Вдало знайдені форми проведення уроків, методи навчання і форми організації навчальної діяльності дозволяють розвивати креативну компетентність і комунікативні якості особистості.

Кожному типові уроків пропонується наступні інноваційні форми.

І тип уроків. Уроки формування нових знань.

Форма уроків: уроки-лекції, уроки-подорожі, уроки-конференції, уроки-дослідження, уроки-казки, уроки-інсценівки.

II тип уроків. Уроки навчання умінням і навичкам. 

Форма уроків: діалоги , уроки-розслідування, уроки ділової і рольової гри, практичні роботи.

III тип уроків. Уроки повторення й узагальнення знань, закріплення умінь.

Форми уроків: інтегровані уроки, уроки-консультації, уроки-конкурси, уроки-семінари, театралізовані уроки, уроки-подорожі, уроки-змагання, урок-аукціон, ігрові уроки (КВК, "Що? Де? Коли ?", "Розумники і розумниці", "Щасливий випадок", "Останній герой").

ІV тип уроків. Уроки перевірки й обліку знань і умінь.

Форма уроків: уроки-вікторини, уроки-конкурси, творчий звіт, суспільний огляд знань, розробка творчих проектів.

V тип уроків. Комбіновані уроки.

Використання різних форм навчальних занять дозволяє скоригувати вікові групи учнів і різні види діяльності: В 7- 8-му класі (І ступінь в засвоєнні ведучих компетентностей ) використовуються такі форми: 

•                                                                 урок - театралізація;

•                                                                 урок - казка;

•                                                                 урок - подорож;

•                                                                 урок - змагання;

•                                                                 урок - конкурс;

•                                                                 урок - гра "Пінг-понг "

Наприклад, у ході вивчення в 7 класі теми «Прості і складні речовини» застосовуються робота в парах («Обличчя до обличчя», «Один-удвох-усі разом інтерактивні форми роботи, як «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Займи позицію»).

Надійним засобом є пізнавальний інтерес, який можна сформувати за допомогою  такого методичного прийому, як «Дивуй».  Наприклад, 8 клас, тема «Хімічний  зв'язок». На початку уроку зацікавлення  учнів таким питанням: «Кажуть, що в яблуках як і в чистому залізі, міститься Ферум, але чому ми не  ламаємо зуби, коли вживаємо яблука?»

Ігри-вправи "Хрестики-нулики". Тема «Основні класи неорганічних сполук» (8 клас). Визначити виграшні варіанти.

  1. Вказати оксиди, які мають амфотерні властивості:

ZnO

MgO

BeO

K2O

Al2O3

CaO

SO2

Li2O

Cr2O3

  1. Вказати речовини, з якими взаємодіє вода:

K

Cu

Na2O

SO2

Al2O3

Ca

Au

CaO

CO2

Відповідь:

Na2O + H2O = 2NaOH;

Ca + 2 H2O = Ca(OH)2 + H2↑;

CO2 + H2O = H2CO3.

В 9-му класі (II ступінь - інтерпретаційний, продуктивна діяльність, проблемно-пошукова діяльність ):

•                      урок конференція;

•                      урок - семінар;

•                      суспільний огляд знань;

       •           урок - дослідження.

  Методичний прийом «Джерела  інформації».

Для активації роботи й зацікавленості учнів на початку  уроку вчитель роздає газети й журнали, де розміщено інформацію, що стосується теми уроку та просить звернути увагу на конкретну  інформацію, наголошуючи на важливості її повсякденного використання.

Урок в 9 класі. За і проти сахарози – цукру.

ЗА

ПРОТИ

Ласощі.

Продукт харчування

Необхідна для побудови клітин.

Без неї не може функціонувати нервова  система.

Зниження концентрації цукру в крові викликає слабкість, втому.

Утворення вільних радикалів в організмі, які блокують дію антитіл, що захищають організм від інфекцій.

Хвороби зубів.

В 10-му класі (III ступінь):

•                                                                  ділова гра;

•                                                                  рольова гра;

•                                                                  урок - розслідування;

•                                                                  регламентована дискусія

II- III рівень - творчий, перенос знань у конкретну ситуацію.

Сюжетно-рольові ігри – це навчальні дискусії. Різновидність групової роботи, ситуаційні задачі, захист навчальних проектів. Прикладом рішення проблемної ситуації являється урок-семінар з теми "Нітроген та його сполуки" під девізом "Науки виникли з практичних потреб людини".

Програма А

Проблема розробки методів зв’язування азоту – одна за найважливіших проблем технології. В 1913р. Міжнародна асоціація хіміків заснувала нагороду за розробку доступного методу зв’язування азоту.

Спробуйте вирішити цю проблему, запропонувавши конструкцію апарату, в якому можливо отримати:

а) амоніак, б) нітроген (ІІ) оксиду, в) амоніак з нітридів

Усі вузли апарату замалюйте і дайте обґрунтування їх доцільності.

Програма В

Поясніть, в чому складаються труднощі в добуванні:

а) амоніаку, б) нітроген (ІІ) оксиду, в) нітридів.

Які умови додержуються при виробництві цих речовин?

Програма С

а) Намалюйте схему електронної будови атому Нітрогену і молекули азоту.

б) Опишіть хімічні властивості.

а) азоту, б) поясніть, при яких умовах азот реагує з воднем.

В 11-му класі (ІVступінь):

                                       метод проектів;

•                                                                  урок - бенефіс;

•                                                                  імітаційні ігри, гра - симуляція;

•                                                                  педагогічна майстерня;

•                                                                  урок - суд.

III рівень - творчий, перенос знань у життєву ситуацію.

               Методичний прийом «Метаплан»

Метаплан – спосіб дискусії, що містить елементи мозкової атаки і гри.  Методична структура включає проблему , способи її вирішення, презентація плакатів. Що ми маємо зараз? Вирішення проблеми: «Хімія та екологія – друзі чи вороги?»

Негативний вплив хімічних речовин на природу      

    1. Парниковий ефект

    2. Озонова діра

   3. Смог

   4. Кислотні дощі

   5. Пестициди

Позитивне значення хімізації н.г.

  1. Паливо і мастило
  2. Пластмаси, каучук
  3. Мінеральні добрива
  4. Фармацевтичні препарати
  5. Парфуми
  6. Мийні засоби
  7. Будівельні матеріали

Тому для активізації навчального процесу і розвитку креативності, пропоную учням такі проблемні задачі:

  1. Як, виходячи з метану, одержати аміноетанову кислоту?
  2. Скільки нових простих і складних речовин можна одержати, виходячи з сульфатної кислоти, цинку, води, сульфату натрію, купрум (І) оксиду?
  3. Знайти реагенти в ланцюжку перетворень, "закодованих" у загальному вигляді:

 

 

 

Формування вищого ступеню креативності дають розв’язування творчих задач. Відповідно до мети, з якою використовуються творчі задачі, їх можна поділити на 2 типи: задачі на закріплення знань; задачі на формування вміння здобувати знання самостійно.

Наведу приклади задач творчого характеру.

Задача №1. Стічні води хімічного комбінату містять аміак. Запропонуйте спосіб нейтралізації аміаку, який можна застосувати в народному господарстві.

Задача №2. Ви вирушаєте в космос. Основне, що буде вам необхідно, це тепло, вода, кисень. Які речовини ви везете із собою? Чому?

Впровадження інноваційних прийомів на різних етапах уроку хімії надзвичайно важливі.

  1. Необхідно ретельно продумати початок уроку
  2. Суворо слідкувати за розподілом часу на уроці
  3. Встановити ступінь реалізації мети та задач уроку.
  4. Наприкінці уроку залишити кілька хвилин для актуалізації інноваційних прийомів та рефлексії. Інколи в ці хвилини пропоную учням відповісти на питання:
  1. Що сподобалося на уроці?
  2. Які нові знання отримав на уроці?
  3. Що не вдалося засвоїти?
  4. Твої бажання.

Дякую за співробітництво!

Отже, якщо вчитель в процесі уроку зможе сформувати в учня бажання  пізнавати й забезпечить його готовність до сприйняття нових знань, результат проведення уроку буде значно вагомішим.

«Усіма можливими засобами потрібно запалювати в дітях гаряче прагнення до знань і навчання.»    Я.А.Коменський

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

  1. Волобуева Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів,- Харків: вид. група «Основа», 2005.
  2. Інтерактивне навчання на уроках хімії/ упоряд. Г.Мальченко, О. Коретникова – К.: Ред. загальнопед. газ., 2004.-128 с.
  3. Інтерактивні  технології навчання / За ред.. О. Пометун. – К.: А.С.К., 2003.
  4. Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. – К.: Просвіта; 2000.-368с
  5. Освітні технології / За ред.. О.М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001.
  6. Різні види нетрадиційних уроків. Дидактика. Навчальний посібник / І.В.Малафіїк – К.: Кондор,2009.
  7. Тализіна Н.Ф. Формування пізнавальної діяльності учнів. – К.: Вища школа. 1983.

 

Категорія: Досвід роботи | Додав: vasiliy750
Переглядів: 1596 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Copyright MyCorp © 2024