Л.П.Сорока
Надеждівський НВК
НОВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ХІМІЇ, ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОЇ ОСОБИСТОСТІ.
Наша мета полягає не в тому, щоб зробити себе необхідними нашим дітям, а навпаки, в тому, щоб допомогти їм скоріше обходитись без нас.
К. О. Конраді
В умовах реформи середньої освіти особливого значення набуває проблема вдосконалення технології навчання.
Інновації можуть бути різними за масштабом, за потенціалом. Ніякі інновації не повинні бути сліпо запозичені. У творчо працюючого вчителя складається своя технологія навчання й виховання, в основі якої можуть бути елементи різних педагогічних і освітніх технологій.
Сьогодні до випускників середніх шкіл пред'являються великі вимоги при вступі у вищі навчальні заклади. Учням, що закінчили школу, необхідно адаптуватися в складному сучасному світі і, швидше за все, їм не тільки потрібна сума отриманих знань, але й уміння їх знаходити самим, вони хочуть відчувати себе компетентними людьми в будь-якій області, творчо мислити, успішно утвердитися в житті. Інноваційний потенціал особистості учня в значній мірі залежить від рівня її життєвої компетентності. Інтерес учнів до предмету формується під безпосереднім впливом учителя і значною мірою залежить від його особистості. Інтерактивні методи використовуються з метою створення на уроці ситуації, яка дає учням змогу працювати разом, засвоювати, повторювати, систематизувати навчальний матеріал, виконувати практичні, лабораторні роботи, створювати атмосферу співпраці, творчої взаємодії в навчанні: кращого сприйняття та засвоєння матеріалу, створення мікроклімату, який стимулює учня до вільного висловлювання своїх думок та вражень.
Одним з важливих моментів на уроці для дитини є розуміння необхідності особистої зацікавленості в придбанні знань. Тому сучасний урок повинен бути побудований у сполученні спеціально організованої діяльності і звичайного міжособистісного спілкування (готовність дитини до контакту, довіра, зацікавленість).
Досягти поставлених цілей допомагають сучасні освітні технології при викладанні хімії. Це такі як:
• технологія навчання порівнянню й узагальненню,
• технологія групового навчання,
• проектна технологія,
• технологія рівневої диференціації,
• ігрова технологія,
• технологія розвитку критичного мислення,
• технологія організації адаптаційно -розвиваючих діалогів і інші.
Сучасні загальноосвітні інноваційні технології спрямовані на збереження здоров'я учнів, як фізичного, так і психологічного, соціального.
Використання новітніх освітніх технологій при викладанні хімії як засіб формування креативної особистості, відбувається розв'язанням таких задач:
• розробка структури процесу навчання, що дозволяє формувати пріоритетні компетентності учнів;
• корегувати навчальний матеріал відповідно до психолого-педагогічних особливостей учнів;
• формувати в учнів уміння застосовувати отримані знання в життєвих ситуаціях;
• використовувати сучасні загальноосвітні технології, що сприяють збереженню і зміцненню здоров'я учнів.
Для здійснення процесу навчання і реалізації поставлених задач необхідні наступні педагогічні засоби:
• Форми навчальних занять - різні види уроків (комбіновані уроки, урок-подорож, урок-конференція, урок-ділова гра, урок-лекція, урок-семінар, урок-бенефіс, урок-аукціон, урок-театралізація, урок-' дослідження, розробка проекту).
• Форми організації навчальної діяльності фронтальна, індивідуальна, колективна робота (у парах, групах).
• Методи і прийоми навчання - перцептивні (словесні, наочні), гностичні (проблемно-пошукові, дослідницькі), методи письмового контролю,методи і прийоми формування інтересу до навчання .
Вдало знайдені форми проведення уроків, методи навчання і форми організації навчальної діяльності дозволяють розвивати креативну компетентність і комунікативні якості особистості.
Кожному типові уроків пропонується наступні інноваційні форми.
І тип уроків. Уроки формування нових знань.
Форма уроків: уроки-лекції, уроки-подорожі, уроки-конференції, уроки-дослідження, уроки-казки, уроки-інсценівки.
II тип уроків. Уроки навчання умінням і навичкам.
Форма уроків: діалоги , уроки-розслідування, уроки ділової і рольової гри, практичні роботи.
III тип уроків. Уроки повторення й узагальнення знань, закріплення умінь.
Форми уроків: інтегровані уроки, уроки-консультації, уроки-конкурси, уроки-семінари, театралізовані уроки, уроки-подорожі, уроки-змагання, урок-аукціон, ігрові уроки (КВК, "Що? Де? Коли ?", "Розумники і розумниці", "Щасливий випадок", "Останній герой").
ІV тип уроків. Уроки перевірки й обліку знань і умінь.
Форма уроків: уроки-вікторини, уроки-конкурси, творчий звіт, суспільний огляд знань, розробка творчих проектів.
V тип уроків. Комбіновані уроки.
Використання різних форм навчальних занять дозволяє скоригувати вікові групи учнів і різні види діяльності: В 7- 8-му класі (І ступінь в засвоєнні ведучих компетентностей ) використовуються такі форми:
• урок - театралізація;
• урок - казка;
• урок - подорож;
• урок - змагання;
• урок - конкурс;
• урок - гра "Пінг-понг "
Наприклад, у ході вивчення в 7 класі теми «Прості і складні речовини» застосовуються робота в парах («Обличчя до обличчя», «Один-удвох-усі разом інтерактивні форми роботи, як «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Займи позицію»).
Надійним засобом є пізнавальний інтерес, який можна сформувати за допомогою такого методичного прийому, як «Дивуй». Наприклад, 8 клас, тема «Хімічний зв'язок». На початку уроку зацікавлення учнів таким питанням: «Кажуть, що в яблуках як і в чистому залізі, міститься Ферум, але чому ми не ламаємо зуби, коли вживаємо яблука?»
Ігри-вправи "Хрестики-нулики". Тема «Основні класи неорганічних сполук» (8 клас). Визначити виграшні варіанти.
- Вказати оксиди, які мають амфотерні властивості:
ZnO
|
MgO
|
BeO
|
K2O
|
Al2O3
|
CaO
|
SO2
|
Li2O
|
Cr2O3
|
- Вказати речовини, з якими взаємодіє вода:
K
|
Cu
|
Na2O
|
SO2
|
Al2O3
|
Ca
|
Au
|
CaO
|
CO2
|
Відповідь:
Na2O + H2O = 2NaOH;
Ca + 2 H2O = Ca(OH)2 + H2↑;
CO2 + H2O = H2CO3.
В 9-му класі (II ступінь - інтерпретаційний, продуктивна діяльність, проблемно-пошукова діяльність ):
• урок конференція;
• урок - семінар;
• суспільний огляд знань;
• урок - дослідження.
Методичний прийом «Джерела інформації».
Для активації роботи й зацікавленості учнів на початку уроку вчитель роздає газети й журнали, де розміщено інформацію, що стосується теми уроку та просить звернути увагу на конкретну інформацію, наголошуючи на важливості її повсякденного використання.
Урок в 9 класі. За і проти сахарози – цукру.
В 10-му класі (III ступінь):
• ділова гра;
• рольова гра;
• урок - розслідування;
• регламентована дискусія
II- III рівень - творчий, перенос знань у конкретну ситуацію.
Сюжетно-рольові ігри – це навчальні дискусії. Різновидність групової роботи, ситуаційні задачі, захист навчальних проектів. Прикладом рішення проблемної ситуації являється урок-семінар з теми "Нітроген та його сполуки" під девізом "Науки виникли з практичних потреб людини".
Програма А
Проблема розробки методів зв’язування азоту – одна за найважливіших проблем технології. В 1913р. Міжнародна асоціація хіміків заснувала нагороду за розробку доступного методу зв’язування азоту.
Спробуйте вирішити цю проблему, запропонувавши конструкцію апарату, в якому можливо отримати:
а) амоніак, б) нітроген (ІІ) оксиду, в) амоніак з нітридів
Усі вузли апарату замалюйте і дайте обґрунтування їх доцільності.
Програма В
Поясніть, в чому складаються труднощі в добуванні:
а) амоніаку, б) нітроген (ІІ) оксиду, в) нітридів.
Які умови додержуються при виробництві цих речовин?
Програма С
а) Намалюйте схему електронної будови атому Нітрогену і молекули азоту.
б) Опишіть хімічні властивості.
а) азоту, б) поясніть, при яких умовах азот реагує з воднем.
В 11-му класі (ІVступінь):
метод проектів;
• урок - бенефіс;
• імітаційні ігри, гра - симуляція;
• педагогічна майстерня;
• урок - суд.
III рівень - творчий, перенос знань у життєву ситуацію.
Методичний прийом «Метаплан»
Метаплан – спосіб дискусії, що містить елементи мозкової атаки і гри. Методична структура включає проблему , способи її вирішення, презентація плакатів. Що ми маємо зараз? Вирішення проблеми: «Хімія та екологія – друзі чи вороги?»
Негативний вплив хімічних речовин на природу
1. Парниковий ефект
2. Озонова діра
3. Смог
4. Кислотні дощі
5. Пестициди
Позитивне значення хімізації н.г.
- Паливо і мастило
- Пластмаси, каучук
- Мінеральні добрива
- Фармацевтичні препарати
- Парфуми
- Мийні засоби
- Будівельні матеріали
Тому для активізації навчального процесу і розвитку креативності, пропоную учням такі проблемні задачі:
- Як, виходячи з метану, одержати аміноетанову кислоту?
- Скільки нових простих і складних речовин можна одержати, виходячи з сульфатної кислоти, цинку, води, сульфату натрію, купрум (І) оксиду?
- Знайти реагенти в ланцюжку перетворень, "закодованих" у загальному вигляді:
Формування вищого ступеню креативності дають розв’язування творчих задач. Відповідно до мети, з якою використовуються творчі задачі, їх можна поділити на 2 типи: задачі на закріплення знань; задачі на формування вміння здобувати знання самостійно.
Наведу приклади задач творчого характеру.
Задача №1. Стічні води хімічного комбінату містять аміак. Запропонуйте спосіб нейтралізації аміаку, який можна застосувати в народному господарстві.
Задача №2. Ви вирушаєте в космос. Основне, що буде вам необхідно, це тепло, вода, кисень. Які речовини ви везете із собою? Чому?
Впровадження інноваційних прийомів на різних етапах уроку хімії надзвичайно важливі.
- Необхідно ретельно продумати початок уроку
- Суворо слідкувати за розподілом часу на уроці
- Встановити ступінь реалізації мети та задач уроку.
- Наприкінці уроку залишити кілька хвилин для актуалізації інноваційних прийомів та рефлексії. Інколи в ці хвилини пропоную учням відповісти на питання:
- Що сподобалося на уроці?
- Які нові знання отримав на уроці?
- Що не вдалося засвоїти?
- Твої бажання.
Дякую за співробітництво!
Отже, якщо вчитель в процесі уроку зможе сформувати в учня бажання пізнавати й забезпечить його готовність до сприйняття нових знань, результат проведення уроку буде значно вагомішим.
«Усіма можливими засобами потрібно запалювати в дітях гаряче прагнення до знань і навчання.» Я.А.Коменський
Література:
- Волобуева Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів,- Харків: вид. група «Основа», 2005.
- Інтерактивне навчання на уроках хімії/ упоряд. Г.Мальченко, О. Коретникова – К.: Ред. загальнопед. газ., 2004.-128 с.
- Інтерактивні технології навчання / За ред.. О. Пометун. – К.: А.С.К., 2003.
- Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. – К.: Просвіта; 2000.-368с
- Освітні технології / За ред.. О.М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001.
- Різні види нетрадиційних уроків. Дидактика. Навчальний посібник / І.В.Малафіїк – К.: Кондор,2009.
- Тализіна Н.Ф. Формування пізнавальної діяльності учнів. – К.: Вища школа. 1983.
|